Iklan Billboard 970x250

Silahkan Baca Apa itu Ransomware & Virus WannaCry?

Silahkan Baca Apa itu Ransomware & Virus WannaCry?

Gambar: wikipedia
Baru-baru ini ransomware berjulukan WannaCry tiba-tiba diperkatakan. Virus ini "ditakuti" kerana ia menyerang dengan cepat. Sebelum menceritakan lebih lanjut mari kita kenali dulu apa itu Ransomware.

Ransomware yaitu istilah umum untuk semua **malware (yang sesuai dengan namanya; Ransom) dengan meminta wang tebusan kepada pengguna yang komputernya dijangkiti. Ia menyerang komputer berasaskan Windows yang lama. Pengguna sanggup membayar kerana ia meminta wang jikalau mahu membuka atau mengakses fail & dokumen yang dijangkiti. Dalam erti kata lain sangat mengganggu kelancaran kita dalam menyiapkan kerja.

Apa itu Ransomware WannaCry?

*WannaCry mula dikesan gres beberapa hari yang lepas, ia telah pun menjadikan pelbagai persoalan di serata dunia. Perkhidmatan kesihatan menyerupai National Health Service di UK, kilang pembuat kereta Renault di Perancis dan sebagainya tergendala. Malahan telah menyerang lebih 100 buah negara.

*Juga dikenali sebagai WannaCrypt

Bagaimana untuk elak daripada dijangkiti Ransomware?

Buat masa ini, pihak Microsoft telah mengeluarkan patch untuk mengatasinya di Windows XP dan terkini, selain menekankan yang mana pengguna perlu sering mengemaskini Windows Defender, dan menggunakan versi Windows terkini untuk mengelak perkara ini.

Menurut mereka, satu-satunya cara untuk menghalang serangan ini ialah dengan web ini.

Semoga kita semua lebih berhati-hati dan terselamat daripada dijangkiti ransomware ini. Insya-Allah.


**Malware yaitu suatu jadwal yang dirancang dengan tujuan untuk merosak dengan menyusup ke sistem komputer. Virus di komputer juga yaitu salah satu malware; perosak.




Antara sumber maklumat:



Sumber http://arnamee.blogspot.com
Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Iklan Tengah Post