Iklan Billboard 970x250

Silahkan Baca Kesan dosa pada hati & Maksud syirik

Silahkan Baca Kesan dosa pada hati & Maksud syirik


Hidup tidak dapat lari daripada berbuat dosa. Dalam usaha kita untuk menjadi yang lebih baik, nafsu diri dan godaan syaitan sentiasa besar lengan berkuasa menguji. Cuma dengan ilmu, amal dan iman kita akan bisa mengawal diri dan memperbaiki hari-hari. Di sini, saya kongsikan intipati daripada Majalah Solusi (sisipan Ezy Dakwah): kesan dosa dan apa yang dimaksudkan dengan syirik.

KESAN DOSA (Ezy Dakwah: siri 30)

- Hati semakin mengeras
Maka dikala mereka menyeleweng (daripada kebenaran yang mereka sedia mengetahuinya), Yang Mahakuasa selewengkan hati mereka (daripada mendapat hidayah petunjuk); dan sememangnya Yang Mahakuasa tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik - derhaka. (As-Saff 61:5).

- Semakin meremehkan dosa
Wasiat yang kedua daripada Ibnu Mas’ud sebagaimana diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam shahihnya dan juga diriwayatkan oleh Imam Muslim namun ia tidak meriwayatkan lafaz perkataan Ibnu Mas’ud.

Ibnu Mas’ud berkata,

إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه, وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا فذبه عنه

((Sesungguhnya seorang mukmin memandang dosa-dosanya seolah-olah ia sedang duduk di bawah gunung dan ia takut gunung tersebut jatuh menimpanya. Dan seorang fajir memandang dosa-dosanya menyerupai seekor lalat yang lewat di hidungnya lalu ia berkata demikian (mengipaskan tangannya di atas hidungnya) untuk mengusir lalat tersebut))

Antara sumber: https://firanda.com

- Hati tak tenang
Maka sesiapa yang Yang Mahakuasa kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk mendapatkan Islam; dan sesiapa yang Yang Mahakuasa kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menimbulkan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Yang Mahakuasa menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman. - (Al-An'aam 6:125)

- Payah mendapat ilmu
".... Oleh itu hendaklah kau bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Yang Mahakuasa (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Yang Mahakuasa sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."- (Al-Baqarah 2:282)

- Gelap hati dan air muka
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Yang Mahakuasa jualah segala kemuliaan. (Faatir 35:10)

Ibnu Abbas berkata ‘sesungguhnya amal kebaikan mencahayakan muka, nur dalam hati dan lapang rezeki, besar lengan berkuasa tubuh dan menyebabkan orang suka kepadanya. Amal buruk pula menggelapkan muka, gelap dalam kubur dan hati, lemah badan, sempit rezeki dan berbagi orang marah kepadanya’.


SYIRIK (Ezy Dakwah siri 23)

Pengertian syirik yakni menyekutukan Yang Mahakuasa dengan sesuatu pada zat, sifat dan af’alnya (perbuatannya)

Nota:
Sesungguhnya Yang Mahakuasa tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya). (An-Nisaa' 4:48)
Seorang sobat berjulukan Abdullah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Apakah dosa yang paling besar di sisi Allah? Jawab Baginda: “Engkau menjadi suatu yang lain sekutu bagi Yang Mahakuasa sedangkan Dialah yang menimbulkan kamu. Aku (Abdullah) berkata: Sesungguhnya ini suatu yang berat. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi dosa yang besar? Baginda menjawab: “Engkau membunuh anak kau sendiri kerana takut fakir. Aku bertanya, kemudian apa lagi? Baginda menjawab: “Engkau berzina dengan isteri jiranmu sendiri.” – (Hadis riwayat Muslim)

Antara pola syirik:

- DENGAN PERBUATAN
- Pakai tangkal / azimat
- Sujud dan sembelihan di kubur wali

- DENGAN LISAN
- Mengutamanakan makhluk dengan Yang Mahakuasa dalam ucapan
- Bersumpah dengan selain Allah

- DENGAN HATI
- Mempercayai bomoh
- Percaya wali dan sheikh yang mati boleh uruskan alam dan menolongnya

Syirik kecil tetap dosa besar.
Jangan samakan Yang Mahakuasa dengan nabi atau sesiapa. Dosa.

Masuk syurga karena rahmatnya.


للَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ وَأَنَا أَعْلَمُ ، وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لاَ أَعْلَمُ

Allahumma innii a’uudzu bika an usyrika bika wa anaa a’lamu, wa astaghfiruka limaa laa a’lamu

“Yaa Allah, Sesungguhnya saya berlindung kepada Mu dari berbuat kesyirikan dikala saya mengetahuinya dan saya memohon ampunan Mu dikala saya tidak mengetahuinya”. (HR. Bukhari dalam Adabul Mufrad).


Sekian. Semoga kita semua sentiasa mendapat petunjuk dan diberi kekuatan.




Sumber http://arnamee.blogspot.com
Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Iklan Tengah Post